Wim Boone

“Het was in 1993 dat ik hier kwam solliciteren, na mijn studies industrieel en burgerlijk ingenieur elektronica. Ik deed een vakantiejob in een bedrijf van familie, en er hing nog wat verf aan mijn handen. Mr. Vyncke heeft na dat gesprek gezegd: ‘Da’s er een die weet hoe de diameter van een buis eruitziet. ’t Zal ne goeien zijn om te werken.” (lacht) “En dus werd ik aangenomen, als 21e medewerker en IT-verantwoordelijke, met de opdracht om het ‘traject digitaal’ op de sporen te zetten. Het eerste project waar ik dat mocht implementeren was bij De Volksverzekering in Brussel. Dat moest hét digitale project van de vorige eeuw worden en is genomineerd geweest als meest ‘Intelligent gebouw’ van zijn tijd . Het budget voor digitale technieken alleen: 26 miljoen Belgische frank. Daarvoor kon je in die tijd heel wat villa’s bouwen…”

WB (1)

“Eerst was ik projectingenieur zwakstroomsystemen. Ik ontwierp alle intelligentie in gebouwen, schreef de bestekken en volgde de werven op. Zo groeide ik door naar totaalprojecten: datacenters en smart buildings, tot Europese projecten, met als laatste de hoofdzetel van Frontex in Warschau waarvoor we het programma van eisen op het vlak van bouwkunde en gebouwtechnieken schreven. Van projectverantwoordelijke van de ‘gewone’ projecten groeide ik door tot projectverantwoordelijke van de complexere projecten. Ik was altijd op zoek naar voldoende uitdaging, om verder te groeien in mijn job. En het fijne aan Ingenium is dat je die job ook zelf mee vorm kunt geven. Zo was ik ook een aantal jaar marketingverantwoordelijke waarbij we de sociale media een boost hebben gegeven.”

“Vanuit de evolutie van expert naar generalist voelde ik dat ik ook graag in contact kwam met de buitenwereld, om de noden van de klant te vertalen naar projecten waarmee we met Ingenium proberen de wereld beter te maken. Mijn huidige en compleet nieuwe rol is dan ook die van customer experience manager. We verzorgen enerzijds de relatie met bestaande klanten - waarbij klantentevredenheid voorop staat -, zodat ze ook voor toekomstige projecten op ons beroep doen. Anderzijds zoeken we potentiële klanten om onze diensten voor te stellen en te kijken of er een match is. We mikken zowel op overheidsopdrachten, omdat we die al meer dan 50 jaar doen en ze vaak over de lange termijn gaan, als op privé-opdrachten waarbij de klant vandaag belt, morgen een offerte wil en overmorgen bestelt. Dat zijn twee verschillende dynamieken, maar onze visie past bij allebei. De projecten die we liefst doen, hebben als kenmerk ‘nie geweune’ , duurzaam en digitaal. Het feit dat ik klanten die duurzaamheid zoeken kan matchen aan onze medewerkers die willen uitgedaagd worden en ook duurzaam denken, maakt mijn job bijzonder boeiend. En dat elk van ons, om die uitdagingen waar te maken, zichzelf overstijgt om samen met de collega’s in team vérder te geraken, vat eigenlijk perfect onze bedrijfscultuur samen.”

“Als ik in die 30 jaar altijd heb kunnen blijven doorgroeien, is het omdat het bedrijf ook gegroeid is, zowel in aantal medewerkers als op het vlak van diversiteit van opdrachten en klanten. Vandaag zijn we met meer dan 100 collega’s en hebben we 4 kantoren verspreid over Vlaanderen en met ons Franstalig zusterbedrijf Hoptimize een 5e kantoor in Brussel. Zo zitten we dichter bij onze klanten en kunnen we nog korter op de bal spelen. Maar we kunnen ook makkelijker medewerkers aantrekken die op die manier dichter bij huis kunnen werken dan toen alles nog vanuit Brugge gebeurde. De groei van Ingenium is bovendien altijd organisch geweest. Kwartaalresultaten zijn hier dan ook niet het hoogste goed. De mens achter de medewerker is en blijft bij Ingenium héél belangrijk.”

“De laatste tijd zien we veel overnames in onze sector, waardoor grote bedrijven met vele honderden medewerkers ontstaan. Wij blijven bij onze eigen koers, met onze eigen boot, omdat we niet geloven in ‘one size fits all’. Onze visie is die van een ecosysteem waarbij we niet alles zélf moeten kunnen, maar telkens de specifieke partners kunnen kiezen die voor dát project de grootste toegevoegde waarde hebben. Dat is de flexibiliteit van een kmo, om je snel en continu te kunnen aanpassen. Zo gaan we in de toekomst zeker nog andere klantengroepen bedienen, net door die flexibele positie in de markt. We blijven ‘koppig’ kiezen voor klanten die ook geloven in duurzaamheid en langetermijnrelaties, mensen waarmee we graag samenwerken om samen de wereld een stukje duurzamer te maken voor de generaties die na ons komen.”

“We zijn actief in heel België, maar binnen het First Q network wisselen we ook op Europees niveau ervaringen uit. Er is 1 ingenieursbureau per land deel van het netwerk. De eerste jaren waren er vooral contacten op C-level, maar we stimuleren steeds meer de uitwisseling tussen álle medewerkers. Zo hadden we vorig jaar al de heel geslaagde innovatiewedstrijd tussen de 15 landen waar Ingenium trouwens als winnaar van de eerste editie uitgekomen is. Ik geloof er sterk in dat je veel verder moet kijken dan België. Het gaat dan niet enkel om innovatie en techniek, maar ook over cultuur, en de zaken eens vanuit een ander gezichtspunt bekijken. Het feit dat ik graag vreemde talen leer en in dat netwerk nog eens mijn talenkennis kan testen – ik spreek Nederlands, Frans, Engels, Duits en Russisch en heb noties van Spaans, Italiaans, Pools, Fins en Zweeds – is daarbij leuk meegenomen.” (lacht)

“Ik heb altijd voldoening gevonden in jonge mensen opleiden en dan verder zien groeien, niet enkel groeien door expertise te verwerven en daarna totale projecten aan te pakken, maar ook te groeien als mens. Levenslang leren vind ik dan ook heel belangrijk. Bij het Postuniversitair Centrum van de KULAK in Kortrijk ben ik al 25 jaar voorzitter van de stuurgroep wetenschap en technologie. Zo blijf ik ook mee met de uitdagingen die in de sector opduiken en de opleidingen die daar een antwoord op bieden. En het past bij de naam ‘studiebureau’, die aangeeft dat je hier ook continu moet bijblijven en leren. Ook onze eigen Ingenium Universiteit speelt daarin een belangrijke rol."

“De ambitie van in de beginjaren om ooit te kunnen meewerken aan een echte wolkenkrabber heb ik nog steeds. En iets dichter bij huis zou ook de Einsteintelescoop een mooi project zijn.” (lacht) “Maar ik zie voor het vervolg van mijn loopbaan nog genoeg andere uitdagingen. Zo heb je bijvoorbeeld bij smart buildings 3 componenten: een duurzaam energieconcept, een tevreden gebruiker van het gebouw en de uitwisseling van data binnen en tussen gebouwen. Er is nog heel wat werk om die 3 op mekaar af te stemmen zodat het gehéél efficiënt en effectief is.”